Sociaal-emotionele ontwikkeling | |
DISCUSSIËREN KUN JE LEREN … Waarom willen we onze kinderen leren discussiëren? Discussies tussen kinderen zijn vaak verrassend en spontaan. Maar ze kunnen ook lastig zijn. Doordat het onderwerp gevoelig ligt, doordat kinderen moeite hebben met de Nederlandse taal, doordat kinderen graag willen praten maar vergeten te luisteren of doordat discussie kan leiden tot ruzie. Op onze school doen wij met het programma Discussiëren Kun Je Leren (DKJL), een bewezen effectieve burgerschapsmethode. DJKL helpt kinderen de vaardigheden rondom discussiëren onder de knie te krijgen. Aan de hand van actuele thema’s worden leerlingen op een speelse en constructieve manier discussievaardigheden bijgebracht. Dit schooljaar volgen diverse bovenbouwgroepen het programma. Eén van de leerlingen van groep 7 zal na afloop van de training deelnemen aan de Amsterdamse Debatbattle.
LEERLINGVOLGSYSTEEM Basisscholen zijn sinds het schooljaar 2014-2015 verplicht om te werken met een leerlingvolgsysteem. Dat is een programma dat de leerkrachten inzicht geeft in de ontwikkeling van de kinderen, zowel op individueel als op groepsniveau. Dit inzicht wordt gebruikt om zo goed mogelijk af te stemmen op de onderwijsbehoeften van de groep in het algemeen en uw kind(eren) in het bijzonder. Wij gebruiken op onze school de Cito-toetsen op het gebied van onder andere taal/begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen & wiskunde en spelling. Daarnaast volgen we met behulp van Hart & Ziel de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind(eren). In de kleutergroepen wordt tevens gewerkt met KIJK voor het observeren en registreren van de ontwikkeling bij onze 4 tot 7-jarige kinderen. De toetsen worden in de periode van januari en mei afgenomen | TALENTONTWIKKELING Wij vinden het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen om talent te ontwikkelen, zoals onze oud-leerlingen Ryan Babel en Humberto Tan ook hun talent hebben kunnen ontwikkelen. De rol van de leerkracht ligt bij talentontwikkeling in het signaleren, ondersteunen en begeleiden van talent en interesses van het kind. Want hoewel iedereen talenten heeft, zijn deze niet altijd zichtbaar. Een taal- of rekenachterstand of een gebrek aan zelfvertrouwen of persoonlijke aandacht kan een talent goed verstoppen. Daarom is het wegwerken van achterstanden en obstakels en het stimuleren van zelfvertrouwen ook een onderdeel van onze lessen.
NASCHOOLSE ACTIVITEITEN Kinderen tussen de vier en twaalf jaar kunnen na schooltijd meedoen aan Brede School activiteiten als: sport & spel, dans & muziek, tekenen & schilderen, natuur & milieu, wetenschap & techniek. Een belangrijk doel van de naschoolse activiteiten is het vergroten van de sociale vaardigheden. Teamsporten, samen koken, in een bandje spelen of vergaderen over een voorstelling: Je doet het samen … een mooie kans vooral! |
Agenda |
Contactgegevens |
Neem contact opBasisschool Onze Wereld 020-6907305 | Locatie | Taalkeuze:
|