Pijlers
Inclusief WaldorfonderwijsWe vertellen verhalen uit verschillende windstreken, we vieren jaarfeesten uit diverse culturen en ontwikkelen periodeonderwijs met onderwerpen waar kinderen zich in kunnen herkennen. Met ontwikkeling op school die ook aansluiting heeft in de gezinnen waarin de kinderen wonen en leven. Je leert en hoort verhalen die het delen waard zijn, je brengt in de groep wat je wilt delen van jouw thuis en jouw leven.
Brede ontwikkelingIeder kind is anders maar wil zichzelf zijn in relatie tot anderen. Het ene kind is een aanpakker, de ander een denkertje en een derde richt zich het liefst op sociale contacten. Hoe leren zij hun plek te vinden en de aansluiting met elkaar? Een scala aan vakken geeft een brede basis voor verschillende soorten intelligentie, zodat elk kind zijn of haar kunnen ervaart. Naast het (projectmatig) periodeonderwijs is er een breed aanbod van vaklessen. Kernvakken als taal, rekenen en burgerschap. Zaakvakken zoals biologie, geschiedenis en aardrijkskunde. Bewegingsvakken zoals gym, dans of euritmie en kunstvakken als koken, schilderen en muziek. En vaak een extra vreemde taal naast Engels. Individuele persoonsontwikkeling in relatie tot de gemeenschap.
Samen de wijk in: natuur en cultuurWaar kun je beter leren, spelen en ontdekken dan in de prachtige groene omgeving van Amsterdam Zuidoost? Hier kunnen we samen meegaan in het ritme en de betekenis van de seizoenen.
OnderwijsIn de groepen 1 en 2 beginnen we gemeenschappelijk vanuit een thema (jaarfeest) of onderwerp (verhaal). In de kleuterfase is spelen leren en leren spelen. Alles is een beweging aansluitend op het ritmisch verloop van de dag, week, maand en het jaar. De thema’s zijn nauw verbonden met het jaarverloop, de seizoenen en activiteiten die daarbij horen.
Het jaarverloop beleven geeft structuur. Jaarfeesten geven daar vorm aan. Waar beleef je die meer dan in kleurrijk Amsterdam Zuidoost? Vanuit huis kennen veel kinderen verhalen die daarbij horen. We brengen het rijke palet van cultuurverhalen in de school. De voorstellingen, voorwerpen en afbeeldingen in de lokalen ondersteunen de beleving en herkenning.
Waldorf onderwijs vraagt specifieke wensen omtrent inrichting van de leeromgeving. In de kleuterklassen gaat het om de kleur en het lesmateriaal, meubilair en verlichting voor inrichting van de ‘bewegende klas’. Gebruik van natuurlijke en duurzame materialen, geproduceerd met verantwoordelijkheid voor mens, dier en milieu. Creatief en kunstzinnig onderwijs. Als je de wereld ervaart met een eigen enthousiaste beleving, wil je daar een eigen uiting aan geven. Dat noemen we kunstzinnig verwerken en doen we bij alle vakken. Alle onderwerpen die langskomen worden kunstzinnig verwerkt en dit heeft een functie: bij houtbewerken bijvoorbeeld wordt de weerstand van het hout ervaren en leren leerlingen o.a. doorzetten, wat ze in vakken zoals rekenen nodig kunnen hebben. Handen, hart en hoofd werken krachtig samen. Er groeien eigen en gedeelde nieuwe werkelijkheden en mogelijkheden.
Projectmatig periodeonderwijsHet onderwijs rondom een thema of vak vindt plaats in de eerste twee uren van elke dag, drie weken of langer. Dat noemen we periodeonderwijs. Verschillende leervormen komen aan bod en de groep kinderen verbindt zich intens met de inhoud. De periode wordt passend afgerond waar ruimte is voor persoonlijke inbreng.
En als ik later groot ben?Hoe fijn is het met zekerheid te weten wat je kunt en kent, en zo na groep 8 naar vervolgonderwijs te gaan met een vooruitzicht dat bij jou past? Dat je ouders en opvoeders jouw eigenheid ook zien en waarderen. Met zo’n stevige basis kun je de deur van de basisschool met vertrouwen sluiten en nieuwe wegen en taken vinden voor jou. |
Agenda |
Contactgegevens |
Neem contact opBasisschool Onze Wereld 020-6907305 | Locatie | Taalkeuze:
|